Ellipsi on niiden tason pisteiden joukko, joiden kahdesta kiinteästä pisteestä mitattujen etäisyyksien summa on vakio.

Tänhän tietää jo parsoninpennutkin! Jos ei kuitenkaan, laitan varoiks tähän yhden kuvan ellipsistä, joka tupsahti elämääni hyvinkin merkittävästi tässä päivä, pari sitten.

. 1975096.jpg

Tosta kuvasta nyt puuttuu pari mittaa, mutta se onkin tämmönen insider -juttu eikä kuulu tähän tarinaan.

No, nythän asia on niin, että mulla on Parsonal Trainer, johon olen todella tyytyväinen. Sillä on semmonen tatsi näihin asioihin, että mä joteskin tykkään tehdä asioita sen ja mammaran kaa. Kun ollaan yhdessä, mammakin tuoksuu kuin Mantun Grilli, niin paljon on herkkuja mukana! Siinäkin on jo vissi syy olla kiinnostunut. Niin, että miten tää liittyy ellipsiin vai? Ans ku mä selitän!

Mun mammaralla on yks toive. Se niinku toivoo, etten sättäis koko ajan sen selän takana tai edessä, kun kuljetaan taluttimessa; yks toisessa, toinen toisessa päässä . Koskaan ei kuulemma tiedä, kenet kamppaan ja mikä pahinta, se voi olla mammarouva itse niinku kerran kävi! Nyt tää mun Parsonal Trainer selitti mulle, että mamman vieressä vasemmalla on niinku kuvitteellinen ellipisi. Parsoninpennuille, jotka häsää enemmän netissä, se vois olla vaikka virtuaaliellipsi, ehkä ne näin tajuu sen paremmin.

Siis aina, kun mä oon sen eklipsin eiku ellipsin sisällä, paukahtaa makkaranpala suuhun. Jos en oo, matka jatkuu eikä namia tuu.... Kun taas tupsahdan siihen soikeeseen ellipsiin, niin eiku suu auki, naps ja kinkunmuru meni makeisiin suihin! Mä snaijasin tän juonen aika nopeesti - olenhan mä matemaattisesti ja keometrisesti melko lahjakas - ja nyt mä tapsuttelen sen virtuaaliellipsin sisällä ja killitän mammaa jos en koko aikaa, ainaskin vähän väliä. Ei kaiken aikaa voi, kun joskus menee esimerkiks fiksun näkösii jannuja ohi. Viimekski yks vehnis sotki mun ympyrät ihan totaalisesti. Ellipisissähän niitä ympyröitä on tavallaan kaks kun on kaks keksipistettäkin. Nekin on vuusiossa!  Ainakin jonkin aikaa. Kannatan ellipsejä ja käveleviä mantunkrillejä - niitten niinku vuusio on parasta, mitä nuorelle koiradaamille saattaa tapahtua.