Siis mun emännällä on käyny hirvee fal, fla..flas.. siis flaksi! Sillä on upee ukko, joka kelpais mihin tahansa tilaisuuteen epäjärjestysmiäheks ja sit sillä on Susanna Marketta Koirulinum Karrilanum, joka olen mä. Mun toinen nimi on siis Marketta, mut mä en oo kehdannu kertoo sitä kellään. Nyt mä vaan ajattelin, että olkoon! Sitäpaitsi mä tunnen yhden Marketan ja se on ylikiva.

Harrastimme tänään epätokoa eli kaupunkiepäakilitia mamskun kanssa. Se on semmosta, että juostaan kauheeta vauhtii (siis mamman mielestä) ja mams kieltää hyppäämästä ja sanoo "älä hyppää!" niin mä hyppään penkeille, petonipossuille ja mihin vaan, mihin voi hypätä ilman, että loukkaa itteään. Saan joka järjettömyydestä namin, mikä tekee koko touhusta taas järjellistä. Nyt kuuluu kuiteskin kummia tältä koulutusrintamalta, kun mamma sano, että epätokoon kuuluu myös patsaitten patsastelu. Ens viikonloppuna me siis lähdetään morjenstaan tämän kaupungin patsaita. Per Brahe, ja meikä sanoo "Hej, Åbo Akademi!". Porthan, ja meitsi hikoilee "aabeecee, aabeeecee".  Tuomiokirkon pihalla me nähdään Mikke A. ja sille voin kertoa, että olen vajaassa kahdessa vuodessa oppinut tosihyvin suomee. Varsinkin jos mamskura on näyttämässä ilveitä ja käsimerkkejä - siis kansallisia, ei kansainvälisiä, kieltä ymmärtäessäni.  Mutta tämä epätoko perustuu siihen, että mamma sanoo esimerkiks Porthanin kohdalla "älä moikkaa" ja sit mä vaan menen moikkaan sitä jäbää, joka on istunut sillä kylmällä tuolilla jo ties miten kauan. Vähän tähän menee kai aikaa, kun mun pitää opetella niitten kundien nimet.

Kaupunkiakilitin lopuks me pidettiin vaan kivaa pihalla. Tässä mä pidän kivaa oman koppini katolla ja teeskentelen mammaralle, että en se mää ollut, en varmana!

2066626.jpg

Sitten se kaheli mamma yritti kerätä jotain tyhmii lehtii kottikärryyn. Se näytti niinku se olis tykänny niistä kärryistä enemmin kuin musta, joten tein tämän:

2066651.jpg

Vitsi, mikä viikonloppu!