Marraskuu on vuoden yhdestoista kuukausi. Sitä edeltää lokakuu ja sitä seuraa joulukuu. Marraskuussa on 30 päivää. ... Marraskuussa roomalaiset hoitivat kyntö- ja kylvötöitä, mutta myös juhlimiseen riitti aikaa: tasavallan aikana puolet päivistä oli kisapäiviä ja puolet arkipäiviä, jolloin suoritettiin syyskynnöt ja -kylvöt.lähde?  . 

Meitsihän elää vasta elämänsä toista marraskuuta. Vähän ihmetyttää toi meininki, että aamulla on pimeetä, päivälläkin on pimeetä ja illalla vasta pimeetä onkin. Tänään kummiskin kävi hassusti, kun mamsku ja papsku nukkuivat pitkään. Luultavasti ne on siirtymässä tohon roomalaiseen tapaan, että puolet päivistä kisaillaan ja puolet arkeillaan. Toivottavasti näin on.

Me kummiski käytiin pikapisulla jo aikaisin ja vedettiin sitten vielä lonkkaa oikein olan takaa. Ainaskin mä olin mamman olan takana. Sain sitten aamiaista - onneks ei sitä siirretty metsälenkin jälkeen tällä kertaa. Lenkistä tuli nimittäin rankin pitkään aikaan. Vitsi, kuinka paljon siellä oli hajuja ja kaiken kukkuraksi papsukka oli mukana! Pitihän mun sille vähän näyttää, miten juostaan! Se alko siinä tunnetulla niityllä, jossa juoksuhepulin saaminen on kaikkein kivintä. Henkilökohtainen valokuvaajani vain sattuu olemaan hitaanpuoleinen mämmikoura, mikä allaolevassa kuvassa on helposti havaittavissa.

2030707.jpg

Mentiin eteenpäin ja käytiin yhdellä tosi korkealla kalliolla. Pappara meni yhteen suuntaan, mammara toiseen ja meitsi oli ihan pihalla, että kumpaa tässä nyt paimennetaan. Päädyin papsukkaan, kun se on niin harvoin metsässä. Veikkasin, että se eksyy hyvinkin nopeasti. Ei kyllä sit eksynytkään; insinööriks aika viksu siis.

2030733.jpg

Satuin siinä saamaan vainun ja silloin mua vietiin ja tällä kertaa kauas ja pitkään. Jälkeenpäin autossa juteltiin siitä, mitä ihmiset tekis, jos mua ei einää löytyis eli en tuliskaan ihmiseni luo. Ajatus on ihan apsurti, mutta jos vaikka loukkaisin itteni, niin sit. Mamsku sano, että hän ottaisi yhteyttä Rekku Rescue -porukkaan, joka tulis sit hakeen mut. Hianoo, et semmosta jengii on. 

Kyllä mä olen aika onnellinen, että oli näin kaunis päivä, joka osoittautui sellaseks  roomalaisten kisapäiväks. Tässä mä näytä sille meidän perheen miehelle tietä.

2030759.jpg

Tässä alakuvassa mä pidin pienen tauon ennenkuin lähdin taas menemään. Joteskin ne hajut oli tänään ihan omaa luokkaansa!

2030764.jpg

Ens viikonloppuna mä vaadin, että koko jengi lähtee mun kaa mettään - oli se sen verran hianoo touhuu.