Mä oon tainnut jo sata kertaa kertoo, että mulla on semmonen turvaliivi, joka auttaa mun ihmisii näkeen mut puiden lomasta metsässä talvellakin, estää pupujussintappajia ampumasta mua metsässä sekä nyt syksyllä auttaa autoilijoita näkeen meidät ajoissa kaupungilla.

Ennenvanhaan vain poliiseilla oli tämmöset turvaliivit ja autoilijat sisäistivät ihan selkeesti sen, että kun liivi tienposkessa vilahtaa, niin jalka jarrulle kilahtaa! Hyödyllinen siis niin poliisin kuin autoilijankin kannalta. Toinen ei jää alle ja toinen ei saa sakkoja, kun näkee veijarit ajoissa.  No, ajat muuttuu ja nykyisin ihmisillekin suositellaan turvaliivejä pimeässä. Ja koirille, kuten mulle.

Autoilijoiden selkärankaan on perintönä jo varmaan antiikin ajoilta asennettu semmonen tikkapuuhermosto tai joku, mutta tikapuut kuiteski, että kun tämmönen liivi näkyy, jarrutetaan. Esimerkiks kun mä menen suojatietä pitkin näin, niin kaikki autoilijat jarruttaa jo pitkän matkaa ennen tätä suojatietä.

2045185.jpg

Ne varmaan luulee, että ihan pieni poliisi konttaa sieltä yli kadun. Uskon ainaskin näin olevan.

2045190.jpg

Mä voin siis jäädä tähän seisoskeleen ja autot vaan pysähtyy. Seuraavaks mä pyydän semmosen punaisen vilkkuvalon kaulapantaan tai talutushihnaan. Siitä vasta kivaa tulee, kun ne tulee näyttään mulle ajokorttii ja rekisteriotetta! Pitää pyytää mamskuu lukeen, kun mä en osaa. Mut niinhän se meneekin, että toinen lukee ja toinen kirjottaa...